Ir jākrāso! Īstās krāsas ir jāmeklē!

Citāts no dziesmas "Tikai tā". Tematika - krāsošana. Krītiņkrāsošana - tā, ko Valdorfā ne visai atzīst ( par to atsevišķi drīzumā), taču Maniem bērniem šonedēļ aktuāla!

Viss sākās ar grāmatu. Krāsojamo. Atcerieties, kā atklāju sev Lindas Kukares-Aldersones krāsojamās grāmatas? Toreiz biju apņēmības pilna izpirkt pastus :), jo tajos šīs grāmatiņas bija teju par baltu velti, ja salīdzina ar citām tirdzniecības vietām. Tā nu izdevās man iegūt grāmatiņas: "Par ko kļūt" un "Kustoņi runā". Pēdējā mūsmājās šonedēļ ir TOPā, lai neteiktu vairāk!

Nu visupirms - man pašai milzu lepnums par atskārsmi, ka daudz ekonomiskāk ( lasīt "ilgāk ejošāk, vairākkārtīgāk") ir nevis dot krāsot mazajiem pa taisno grāmatā, bet kopēt zīmējumus! Zinu, zinu - vairums jau piedzimst ar šādu atskārsmi šūpulī, bet es pie tādas nonācu pagāšnedēļ un esmu par sevi bezgala lepna ;)! :D

Tā nu mēs kopējam. Daudz! Labi, ka toreiz dabūju savā īpašumā ar kārtridžiem uztarotu HP printeri - ir iemesls NEsatraukties par tintes patēriņu :D:D:D
Un nemaz nezinu, kas mazajiem patīk vairāk - tā krāsošana vai printera pogu spaidīšana kopējot :) . Nav pat svarīgi - galvenais, ka top māksla! :D






Nu riktīga blogdraugu bilde sanāk: 
Hp printeris
Lindas Kukares- Aldersones grāmata
Kristīnes Jakadelas blogs datorekrānā!


Neviens par reklāmu man šobrīd nemaksā, ticiet :D


Atpakaļ pie krāsošanas! Vienu un to pašu dzīvniekui, izrādās, vienādi nokrāsot nav iespējams! Tātad - variantu tik, cik pirkstu nospiedumu! Turklāt, kas nav mazsvarīgi - katram māksliniekam savs rokraksts un savi mīļākie dzīvnieki! Kamēr Niklāvs ciklējas uz pūcēm, Emīlija labprātāk izvēlas mājdzīvniekus. MājdzīvniecIŅUS! Deminutīvu Princese!

Emīlijas darbi:


Niklāva darbi (pirms divām nedēļām viņš sāka parakstīt savus darbus - sākumā tā drusku, kautrīgi, pēčāk tā, ka paraksts svarīgāks par pašu darbu! :D ):


Un viņš atklājis kā padarīt pūci dusmīgu!


Un viņš iniciē interesantas idejas, piemēram, visiem ģimenes locekļiem izkrāsot pūces!


Bet šo es pat neņemos skaidrot...


Lai arī apzinos, ka vidējam blogam lasītājam kādas mammas sajūsmas elsieni par pašas bērna zīmējumiem visticamāk neizraisa nekādas emocijas :), tomēr pavisam drīz grasos kādā no rakstiem apkopot Niklāva zīmējumus, kas tapuši jaunajā gadā. Par prieku tai saujiņai ( radi, draugi ), kam tas interesē! :)

Priecīgu nedēļas nogali draugi!

Diāna  – (2012. gada 20. janvāris 08:46)  

Forši. Manējiem gan krāsojamais vecums ir neatgriezeniski aizgājis, tagad tikai līmēt un taisīt. Bet vienu laiku Valters ļoti daudz krāsoja melnu, lai gan nekāds depresīvais viņš nav un arī no vardarbības it kā necieš :D Un kad es viņam tā nopietni paprasīju, kāpēc viss tik melns, viņš teica, ka ar melno visu var labi redzēt. Nu es vairs par to nesatraucos. :)
Forša grāmatiņa, tikai mani izbrīna "kaziņa mēj". Mēj? Blēj taču. Kāda tad ir nenoteiksme - mēt? Miet? Un ūpis ūpina. Man liekas, tāda literārā brīvība varētu būt vecāku bērnu grāmatās, kuri jau zina, kā pareizi saka, nevis tādiem maziņiem, kas varbūt pirmoreiz uzzina, kā saka kurš dzīvnieCIŅŠ. Es saprotu, ka piekasos nevietā.
Lieliska ideja - kopēt krāsojamās grāmatas. Es tā nevarēju, būtu milzīgs čakars, jo printerim nav kopēšanas funkcijas, tātad vispirms būtu jāskenē un jāapstrādā datorā un tikai tad jāprintē. Bet es arī reti pirku krāsojamās, printēju no interneta, jo tie pasūtījumi katru dienu mainījās.

Vi  – (2012. gada 20. janvāris 09:37)  

Ar nepacietību gaidu stāstu par krītiņkrāsošanu...

Aija Elliņa  – (2012. gada 20. janvāris 13:38)  

Es savējiem pārsvarā visu krāsojamo printēju no interneta, jo mēs ātri sapratām, ka pirkt krāsojamās grāmatiņas... tas ir bezcerīgi, var bankrotēt un tad pusi izkrāso, otra puse vairs nepatīk. Tā izvēlas katrs, ko grib, izprintē un krāso :)

Aija Elliņa  – (2012. gada 20. janvāris 13:39)  

... arprac, kas tie par fontiem, visi redz tadus keburus, vai tikai es?

Laine  – (2012. gada 20. janvāris 14:11)  

Mani šoreiz totāli apbūra šīs konkrētās mākslinieces gaumīgie zīmējumi!

Neiedziļinoties grāmatas tekstā - tas tiešām būtu diskutējams, ja vien nepieņemam, ka viņa ir cilvēks ar normālu humora izjūtu.

Aiju - kas par ķeburiem? Kur?

Ilze  – (2012. gada 20. janvāris 14:48)  

Es ar, kā savulaik pirms meitu piedzimšanas strādājusi valdorfskolā,labprāt uzzināšu, kas tad tur ar to krītiņkrāsošanu īsti ir.. :) ..man citādas atmiņas.. krāsošanu un izkrāsošanu kā tādu gan neatzīst valdorfpedagoģijā, jo nekur dabā nav redzama bilde ar melnu rāmīti..ir redzami krāsu laukumi.. un jā, ir viena atšķirība, valdorfdārziņos un skolā pirmajā klasē tiek lietoti tā sauktie bloka krītiņi no bišu vaska, tiem ir taisnstūra klucīša forma un atkarībā no tā, kuru malu vai stūri izmanto līnijas vilkšanai, var iegūt dažāda biezuma līnijas vai noklāt laukumus..tie labi klājas cits uz cita un fantastiski labi trenē roku rakstībai un trenē mazā cilvēka gribu.. :)

Kristīne no Bērniem Draudzīgs  – (2012. gada 20. janvāris 14:51)  

Lieliski attēli, kas pa spēkam arī mazām rociņām! :)

Laine  – (2012. gada 20. janvāris 17:31)  

Ilze - es jau tikai tā - tīri no teorijas un tīri tā kā gtrāmatā un attiecīgi + manis pašas viedoklis, kā vienumēr! ;)
Par krāsošanu kā tādu - tas arī būs pie tēmas - nu tā krāsošana un rūpīguma nenepieciešamība un ielikšana rāmjos - bet par blokkrītiņiem, paldies!Nezināju!

Varbūt ir vēl kas interesants par tēmu - labprāt saņemtu tavu e-pastiņu, ja tev ir ko papildināt/pateikt un ieteikt šinī sakarā!

Līga  – (2012. gada 20. janvāris 17:33)  

Jaukumjauki krāsojumi! Arī tie melnie! :D Manējam arī krāsošana šobrīd topā. Ar krītiņiem un flomasteriem. Nezinu gan, kas slikts varētu būt izkrāsošanā ar krītiņiem. Vienīgais, ko es par šo tēmu saistībā ar bērnu audzināšanu zinu - nedrīkst apspiest/ierobežot bērna vēlmi krāsot tādās krāsās un tā, kā viņš vēlas. Respektīvi - ja esam pieraduši bumbieri redzēt zaļu vai dzeltenu, bet bērns to krāso zilu, nedrīkst teikt, lai krāso zaļu vai dzeltenu, jo bumbieri taču nav zili. Vai, ja bērns krāso pāri malām, arī nedrīkst aizrādīt, jo tas ieliek bērnu rāmjos, un nogriež saknē viņa radošumu. Tāpēc es esmu PAR krāsošanu (gan ar krītiņiem, gan flomasteriem, gan zīmuļiem utt., kas nu kuram bērnam tuvāks un tīkamāks), bet ļaujot bērnam tajā izpausties (saprāta robežās, protams, jo par sakrāsotu sienu un dīvānu es patiešām nebiju priecīga :P)Bet par to, ka bērns sakrāsoja sevi - lai jau! Ūdens un ziepes mums mājās ir. :) Un jā - gaidīšu rakstu par to, kāpēc valdorfa pedagoģija neatbalsta krītiņkrāsošanu. Ieinteresēji!

Ilze  – (2012. gada 21. janvāris 12:00)  

Lai katrs pats varētu pārliecināties ar savām acīm, kā īsti ir ar krītiņiem un valdorfpedagoģiju, varu piedāvāt izpētīt šo saiti: http://www.stockmar.de/index.php?ccPath=21_28
(tur būs ieraugāmi bloka krītiņi un pirkstiņkrītiņi arīdzan, arī akvareļu krāsas, kādas tiek izmantotas valdorfskolās, un veidojamais bišu vasks...kā arī milzumdaudz ideju ierosmei, kā darboties ar šiem materiāliem: krītiņiem, krāsām, vasku)..varbūt tad katram pašam būs iespējams rast atbildi sevī, kā ir ar it kā aizliegumiem krītiņkrāsošanai..kā jau teicu, neatradīsiet gan to, kas līdzinās krāsojamajām grāmatām, taču, atradīsiet, cik fantastiskas lietas var iegūt zīmējot, ja neizmanto tās melnās kontūrlīnijas, kā veidojas krāsas, ja klāj toņus citu virs cita, kā veidojas laukumi, kā veidojas zīmējums.. lai labas idejas rodas jūsu galvās.. :)
ak, jā, zinu, ka Latvijā šos krītiņus var iegādāties Weledas veikalā (arī i-netā), savulaik bija pieejami arī Siguldā.....bet tiem, kas ir draugos ar i-neta veikaliem citās Eiropas valstīs, būs to izdarīt pavisam vienkārši..
Jā, tas nav no lētākajiem priekiem, taču mūsmājās bloka krītiņi pie intensīvas lietošanas nav nolietojušies 3 gadu garumā..maniem skolniekiem, sākot tos lietot 1.klasē, pietika pat līdz pamatskolas beigām ar dažiem izņēmumiem, kad nācās papildināt kādu mīļāko krāsu...... zinu pieaugušos, kas atnākot pie mums ciemos, ir tā aizrāvušies ar "blociņu" iespējām, ka uztapinājuši paši savus mākslas darbus.. :)

Ilze  – (2012. gada 21. janvāris 12:16)  

P.S. Tajā lapā, protams, ir arī krietni daudz ideju materiāl, ko var darīt jau krietni lielāki bērni par pirmsskolniekiem....pat vidusskolniekiem un radošiem pieaugušajiem, kam "niez pirksti uz zīmēšanu un radīšanu" tur pietiek ideju un padomu..
Lai izdodas!

P.P.S. :)
Ar "blociņiem" tiešām nav viegli zīmēt un klāt laukumus, taču tieši tas ir tas, kas attīsta un stiprina roku muksulatūru un sekmē domāšanas un arī valodas attīstību, un gribas attīstību un nostiprināšanos.. nākamie krītiņi, kas tiek lietoti valdorfskolās ir "pirkstiņkrītiņi" (tie ir pirksta resnuma vaska krītiņi no tāda paša materiāla, kā "blociņi"..
Ja varu ieteikt, tad zinu fantastiskus zīmuļus, kas ir viegli rokā noturami, jo liela izmēra un trīsstūra formas un galvenais - nelūst serdenītis, ja tie krīt zemē vairākkārt..tie ir LYRA zīmuļi FERBY un arī GROOVY ir līdzīgi..

P.P.P.S. Vēl varu piebilst, ka ir vēl kāda atšķirība..pirmsskolā un mazājās klasēs netiek izmantota melnā krāsa..

Laine  – (2012. gada 22. janvāris 12:19)  

un kāds ir pamatojums tai melnās krāsas boikotēšanai? dabā tik daudz kur ir melnā krāsa un tās nokrāsas!!!
tas par krītiņiem ir ļoti interesanti. mani tiešām interesē kāpēc kaut kas vispār skaitās nepareizi? Mans personīgais uzkskats ir : nav labākas mācības par salīdzināšanu, tāpēc manuprāt bērnam jādod izvēlētie gan vairāku veidu krītiņi, gan vairāku veidu kluči, utt.! Bet par to visu rīt!

Ilze  – (2012. gada 22. janvāris 14:34)  

..Laine, man izdevās izbrīvēt laiciņu un uzrakstīt vēstuli e-pastā..
P.S. nevēlos būt piekasīga, taču nekur savos komentāros neatrodu, ka būtu raksījusi, ka kaut kas ir noteikts kā nepareizs.. :)

Dux  – (2012. gada 22. janvāris 22:30)  

Ar vīru skatījām Tavu blogierakstu. Nevaram sagaidīt, kad mūsu meitiņa būs tik liela, lai varētu paņemt krītiņu un izpausties kā uz lapām, tā arī uz sienām. :) Vīrs ievēroja zīmējumus, kuri atkārtojas, un viņam radās ideja. Ik pa laikam dot meitiņai vienu un to pašu bildīti krāsot, lai pēc pāris gadiem varētu salīdzināt un redzēt izaugsmi. :) Tev ir feini bērni! Paldies par iedvesmu nākotnei! Galvenais nepiemirst. :)

Ierakstīt komentāru