10 Foto knifi iesācējiem (un ne tikai)!

Mans prāts šobrīd rosās par un ap manu pirmo Jaungada vēlmju punktu - jaunu fotoaparātu un ar to saistītajām lietām!
Reiz, taustoties pēc pamācošiem foto rakstiem tīmeklī, uzdūros vienai jaukai, vienkāršai 10 padomu slejai mājas lapā "Digital Trends".

Autors Kristofers Niksons manuprāt tiešām pastāstījis īsumā par svarīgāko, fotografējot ar digitālo fotoaparātu! Vairākus no viņa padomiem esmu ņēmusi vērā, tāpēc zinu, ka raksts noderēs arī kādai/m no jums. Papūlējos materiālu iztulkot latviski un, lai pilnībā pārliecinātos, vai tulkošanas rezultātā nav iezagusies kāda terminu kļūda, pat pakonsultējos ar manu nu jau blogdraudzeni, triju bērnu mammu un lielisku fotogrāfi Līgu Vasiļūnu!

________________________________________________________________________________________________

 10 bildēšanas knifi.
Christopher Nickson

Jums nav jāpabeidz fotokursi, lai radītu acis žilbinošas fotogrāfijas!

Būsim atklāti: Vairums amatieru uzņemto fotogrāfiju ar digitālajiem fotoaparātiem ir, kā lai labāk pasaka..., nekvalitatīvas. Ir miglainās, izplūdušās un pat tādas, kurām kadrā iespraucies īkšķis! Nu un protams, kurš gan nebūs redzējis tās bildes ar atvērtajām mutēm, sašķobītajām sejām un dēmoniskajām sarkanajām acīm! Labās ziņas ir tādas, ka to var mainīt! Patiesībā, ja vien sekosiet 10 gaužām vienkāršiem fotografēšanas knifiem, pavisam drīz jūsu bildes būs tādas, ka tās varēsiet aplūkot ar prieku!

Izmantojiet trešdaļu likumu!



 Cik daudz bilžu jums nofotografētas, objektu izvietojot pašā kadra centrā? Šāda veida bildes lieliski noder pasēm un policijas arhīvam, bet neglaimo fotogrāfam... Jums izdosies uzņemt daudz labākus kadrus, fotografējot cilvēku, ēku vai ainavu ja ievērosiet t.s. trešdaļu likumu. Domās sadaliet kadrā redzamo teritoriju 9 iedaļās (velkot 2 vertikālas un 2 horizontālas līnijas). Ja iekadrēsiet objektu jebkurā līniju krustpunktā, bilde izskatīsies daudz labāk. Kāpēc? Tam nav konkrēta izskaidrojuma, bet eksperti apgalvo, ka tādējādi attēlam tiek piešķirta labāka kustības, virziena un telpiskuma izjūta. Un šī izjūta tiek radīta, atainojot apkārtējo vidi kontekstā ar objektu.
Horizontālās līnijas ir arī visideālākais izvietojums horizontam, kad runa ir par ainavas fotografēšanu. Izvietojiet horizontu uz augšējās vai apakšējās līnijas atkarībā no tā, vai vēlaties attainot vairāk zemi vai debesis.
 (Starp citu, ja nav izdevies atcerēties par trešdaļu likumu fotografēšanas laikā, mēģiniet eksperimentēt, rediģējot bildes - izgrieziet fotogrāfiju ar objektu īstajā kadrējumā! Laine)

Fokusējieties uz objektu!


 Tas var likties gana vienkārši, bet praksē pierādās, ka tūkstošiem bilžu tiek radītas nefokusējoties uz objektu! Piemēram: Ja veidojat bildi izmantojot augstāk minēto Trešdaļu likumu, var gadīties, ka jūsu fotoaparāta pamatuzstādījums ir fokusēties uz fonu, nevis uz objektu . Par laimi vairums parasto digitālo (point-and-shoot) fotoaparātu automātiski fokusējas uz vēlamo objektu, ja bildējot vispirms nospiedīsiet podziņu līdz pusei un, tikai atskanot apstiprinājuma signālam, līdz galam.
Tātad, ja vēlaties, piemēram, nofotografēt savu bērnu, sākumā nofokusējiet kadru, nospiežot podziņu līdz pusei, un tad izvēlieties vēlamo rakursu un nospiediet podziņu līdz galam. Daži labāki fotoaparāti pat safokusē objektu un paši izpludina fonu, tā pievēršot vairāk uzmanības tieši objektam.



Izmantojiet zibspuldzi pareizā laikā!

  Nepaļaujieties uz jūsu fotoaparāta autozibspuldzi, kad fotografējiet. Izmantojiet zibspuldzi arī tad, kad jābildē spilgtā saules gaismā, kas kombinēta ar ēnām – tas izlīdzinās tumšo ēnu un pārāk gaišo laukumu kontrastu, īpaši, ja šis kontrasts atrodas virs galvas līmeņa. atcerieties, ka vairums zibspuldžu iedarbojas uz apmēram 3,5 metru attālumu. Ja fotografējiet krēslainā vidē, pieejiet vismaz 3,5 metru attālumā no objekta vai arī fotografējiet bez zibspuldzes, turot fotoaparātu ļoti līdzeni, lai tas neizkustētos.


Izmantojiet trijkāji! 


Lai arī nenēsāsiet trijkāji visur, kur iesiet, būtu labi tomēr to iegādāties. Daži no tiem ir pat ļoti portatīvi. Trijkājis notur kameru nekustīgu, fotografējot sliktā apgaismojumā, kad jebkura sīkākā kustība var padarīt attēlu miglainu un izplūdušu. Tāpat trijkājis ir lielisks palīgs, kad pats vēlaties iekļūt kadrā! Un šinī gadījumā, atšķirībā no palodzes vai celma, trijkāji var novietot jebkurā vietā, lai iegūtu vislabāko kadrējumu!


Izpētiet fotoaparāta funkcijas!  


Norāde: Tas rimbulītis ar visādām mazām ikoniņām uz jūsu fotoaparāta ir kas vairāk par slēdzīti starp foto un video funkcijām;)
Lai arī šis tas funkcijās katram fotoaparātam ir atšķirīgs, vairums modeļu tomēr piedāvā diezgan līdzīgas, interesantas, foto kvalitāti uzlabojošas funkcijas. Piemēram, vairumam fotoaparātu pieejami SCN uzstādījumi, kas ir pielāgoti dažādiem kadru tipiem, tādiem kā ainavas, spilgts sniegs, nakts tumsa un salūts. Jums ne tikai jāizmēģina katrs no šiem režīmiem, bet arī rūpīgi jāizlasa instrukcijas (jeb „manuālis”), lai atklātu visas detaļas un tās izmēģinātu. Atcerieties, ka labus rezultātus var iegūt tikai vingrinoties!


Pamaitiet fotografēšanas leņķi! 


 Ja allaž fotografējiet no sava apmēram 1,70 cm augstā skatu punkta, jūsu rezultāts visticamāk ir bērni, mājdzīvnieki un sēdoši pieaugušie, kuri skatās uz augšu paceltām galvām. Lai iegūtu labāku, interesantāku bildes rezultātu, ieņemiet pozīciju viņu līmenī. Nogulieties uz grīdas, ja tas nepieciešams!

Dabas objektiem, piemēram, puķēm un tauriņiem, pietuvojieties, cik tuvu vien var un izmantojiet macro (tuvplāna) funkciju, pretējā gadījumā nelielais objekts bildē „pazudīs” jeb saplūdīs ar fonu.

Un dažkārt jūs variet tīšām izvēlēties šķietami nepareizu leņķi, piemēram, fotografējot draugus ballītē darbībā, uzkāpiet uz krēsla, vai lielu zarainu koku nobildējiet no stumbra uz augšu, fokusējoties zaros! Izmantojiet iztēli un nebaidieties izmēģināt jaunas lietas!

Izmantojiet pieejamo apgaismojumu!
  Fotogrāfijas izskatīsies reālistiskākas jeb atbilstošākas īstenībai, ja strādāsiet ar piejamo apgaismojumu, nevis zibspuldzi. Pielāgojiet esošo apgaismojumu kā jums vajag. Visvieglāk to izdarīt šādi: pagroziet lampas kupolu vai pārvietojiet lampu, vai pārvietojiet jūsu objektu uz to vietu, kur ir vispiemērotākais apgaismojums. Tāpat arī centieties, lai bildē nekur nekrīt ēnas.


Fotografējiet vairākas reizes! 

 Neviens profesionālis nepaļaujas, ka ar pirmo reizi kadrs būs perfekts. Jums arī nevajadzētu! Digitālo fotoaparātu priekšrocība ir tā, ka jūs netērējat filmiņu, uzņemot vairāk kadru kā nepieciešams! Turklāt nevajadzīgos kadrus vienmēr var izdzēst!

Uzdarbojieties incognito!

 Interesants fakts: labākās bildes ir tās, kurās cilvēki uzvedās dabiski un speciāli nepozē. Tāpēc necentieties pirms bildēšanas vienmēr visu plānot un pielabot! Citiem vārdiem - vienkārši neinformējiet objektu par to, ka viņš tiek fotografēts! Šādi var uzņemt ārkārtīgi sirsnīgas, aizkustinošas bildes! Un galu galā ne jau visām bildēm jābūt ar mākslīgiem smaidiem vai PEACE zīmē saliktiem pirkstiem!

Esiet sagatavojies!

 Jebkurš pieredzējis fotogrāfs jums pateiks, ka jums allaž jābūt gatavam uzņemt bildi! Jums apkārt ik mirkli ir lieliski kadri, kas gaida, lai tiktu iemūžināti! Ja vien jūs apstātos un mirkli paskatītos uz apkārtni it kā caur fotoaparāta lēcu, jūs atklātu neskaitāmas ainas, kuras ir vērts iemūžināt!


________________________________________________________________________________________

 Pēc visa šī garā teksta ievadīšanas, iedomājos tomēr pameklēt googlē kaut ko no jau esoša info latvju mēlē un lūk, manuprāt papildus ļoti noderīgi linki:

Gūzma jauku rakstiņu, tostarp sporta foto un ēdienu foto padomi:
http://www.nikonschool.eu/LV/4202/?art=4105
Tāda pati gūzma rakstiņu:
http://www.olympus.lv/consumer/208_18079.htm
Kolosāls laika kavēklis ar nepareizu un pareizu fotogrāfiju salīdzinājumu un krietnu humora devu(ui, ne latvju mēlē gan, bet latvja veidots taču):
http://www.ivarsgravlejs.com/pages/uafp001.htm
__________________________________________________________________________________________


Nu redz, cik daudz darba tagad! Uz priekšu pie saviem fotoaparātiem!

Sintija  – (2011. gada 4. janvāris 08:51)  

Paldies! Šie padomi ir gana noderīgi un patiesi!
Es savu pirmo fotoaparātu nopirku kādā 8.klasē - pārsvarā fotografēju ainavas. Teorija par fotogrāfiju gan mani nekad nav saistījusi - kā pati izpratu procesu, tā darīju. Man ir daudz bilžu, kuras ir nekādas, bet ir arī tādas, kuras ir novērētējuši cilvēki, kuri zina, kas ir fotogrāfija. Par to liels prieks! Es gan nelielos, bet - progresu redzu un turpinu mācīties - galvenais ir spiest to pogu! :)

Ilze  – (2011. gada 4. janvāris 11:54)  

Paldies par noderīgo informāciju,šajā jomā man vēl ļoti daudz jāmācās.

spaariite  – (2011. gada 4. janvāris 12:02)  

cik interesanti un piemērota tēma man! pašlaik nodarbojos ar jaunā aparāta savaldīšanu,biju jau tā pieradusi un iepazinusi savo veco aparātiņu un zināju ko no viņa var sagaidīt!

Iveta  – (2011. gada 4. janvāris 16:05)  

Man gan liekas, ka telpās bildēt ir grūti, ja izmanto dabisko - jeb precīzāk, mākslīgo telpas apgaismojumu, bildes ir graudainas un ne ta oranžīgas, ne ta sarkanīgas..Arī Tev to var manīt fotogrāfijās. Vakara stunda nedod labus attēlus. Tāpēc es izvēlos tomēr lietot zibspuldzi, vienīgi optikai jābūt labai, lai nav pie bildējamā objekta jālien klāt:D un tas lieki jāizgaismo. Un mana problēma ir ēnas (atkal telpās, ja bildē vienu objektu, kas pozē), tā ir liela problēma ja fons ir viens:D, tāpēc tagad uz to diži neiespringstu. Gaidu pavasari!
Pagaidām iztiekam bez trijkāja:D- pat vīrs veicot profesionālās bildes, veiksmīgi bez tā iztiek, laikam mums roka droša!
Veiksmi citiem fotoaparātu apgūšanā (man ar tas vēl ir bezgalīgs process.

Laine  – (2011. gada 4. janvāris 16:57)  

Tās dzeltenās (man liekas šo krāsu tu gribēji teikt) bildes taisu tikai no šī rudens. Fočēju ar SCN izvēlētu tipa zemūdens režīmu.:D Man jau ar tā fočēšana ir diezgan neizpētīta lieta - bet šis ir rezīms, kas vistuvāk ataino īstenību - un īstenība reiz ir tāda, ka bildējamies pustumsā pie lampām! Ja zibinu ar zibspuldzi, tad gan bildes sanāk tizlas, goda vārds... Gaišas un fons melns un visapkārt no malām melni stūri... Jo man jau parastā ziepene! Nav man kaut kāda krutā...
Un, cik nu esmu eksperimentējusi - pārējie režīmi, kas daudz maz ataino īsto (nu to ko ar aci redzu) skatu un noskaņu, diemžēl bez trijkāja laikam pat nav mēģināmi jo pie niecīgākās vibrācijas (norakstu to nevis uz trīcošām rokām, bet kā biatlonisti - uz sirds pukstēšanu :D)bildes iz izplūdušas!

Priekš darbu bildēšanas laikam jāizgatavo man tas light box, ko jau daudzi taisa rokdarbnieki. Kaut kad... Tālākā nākotnē. Pagaidām esmu tā airāvusies ar sapni par jaunu kameru, ka nespēju pat naktīs iemigt :D!

brivlaiks  – (2011. gada 5. janvāris 00:57)  

Es vēl piemetinātu:
1) eksperimentēt, eksperimetēt, eksperimentēt (piemēram, vienu un to pašu situāciju nobildēt visos iespējamos režīmos)
2) piedomāt par pēcapstrādi: izmantot automātisko krāsu balansēšanu un citas fīčas jau ir gaumes jautājums, bet iespējams var nogriezt nevajadzīgās detaļas, tukšos laukumus u.tml.

Iveta  – (2011. gada 6. janvāris 01:49)  

Laine, es atvainojos, tad man vienkārši ir paveicies ar aparātu, kuru es teikšu, pat ne drusciņas neesmu pētījusi, mani skolo vīrs:D...reizēm apt besos- kas par stulbu režīmu - bet pēc tam secinu, ka režīms labs, tik jāpiešaujas:)
Noteikti sapņo, man draudzene visu laiku skandina, sapņot vajag daudz un dikti, tad sapņi matrializējas!

Tamara Zalkovska  – (2013. gada 2. jūlijs 13:51)  

Loti izsmelosi padomi Paldies par vertigiem padomiem.

Laine  – (2013. gada 2. jūlijs 16:58)  

Vienmēr laipni, Tamāra!:)

Ierakstīt komentāru